Məlumdur ki, Konstitusiya latın dilində “constitutio”- sözü olub hərfi anlamda “quruculuq” mənasını daşıyan, həm də tarixən formalaşmış qanunlar düşüncəsinin fundamentini təşkil edən və tarixdən bugünə kimi hər bir hüquqi, demokratik dövlətin vətəndaşlarının hüquq və azadlıqlarının təminatçısı, ölkələrin hüquqi, siyasi, iqtisadi strategiyasının məcmusu, idarəetmə kodeksi, eyni zamanda dövlət və millət-xalq arasında münasibət normalarını tənzimləyən ali rəsmi sənəddir.
Hələ antik dövrdə insanların hakimiyyətlə münasibətlərinin əsası olmuş Aristotelin qanun, hüquq, dövlət və vətəndaş təsəvvürlərinin mahiyyətini təhlil edib əsaslandırdığı və e.ə. 335-322-ci illərdə - ömrünün sonlarında, yəni düşünüb daşınaraq yazmış olduğu 8 kitabdan ibarət “Politika” traktatı siyasi hakimiyyət bölgüsünü monarxiya, aristokratiya və politiya kimi müəyyən edərək gücün təyinini, dövlətin quruluşunu və xalq kütlələrinin hüquq və vəzifələrini əsaslandırarkən politiya – məhz və kütlə hakimiyyəti məsələsini müasir yanaşmalara görə cəmiyyət mənasında qiymətləndirmişdir (Аристотель «Политика» – краткое содержание. http://rushist.com/index.php/philosophical-articles/2386-aristotel-politika-kratkoe-soderzhanie).
Qədim dövrün dövlət quruculuğu forması, ideal dövlət haqqında siyasi fəlsəfənin predmeti olan Aristotel “Politika”sı və onun ideya qaynağı “Politiya”tarixin bu istiqamətdə “fəlsəfələri” nə qədər dəyişsə də öz dəyərini itirməmiş, əksinə daha da qüvvətlənərək yaranan yeni-yeni dövlətlər və onların konstitusiyasında əsas qaynaq təşkil etmişdir.
Dövlət – vətəndaş qarşılıqlı münasibətlərinin ilk nümunəsi Konstitusiya 1215-ci ildə qəbul edilmiş və çox qısa müddət, cəmi 1 neçə ay qüvvədə olmuş, lakin dünya siyasi fikir tarixində “Azad insan” ideyasının ilk toplusu olaraq tanınan “Azadlıqların Nəhəng Xartiya”sı (Великая хартия вольностей 1215 г. http://biofile.ru/his/26232.html) İngiltərəyə məxsusdur və adından da bəlli olduğu kimi dövlətin, deməli, hakimiyyətin müxtəlif sosial təbəqələrinin, geniş anlamda xalqın, digər tərəfdən krala müxalif kütlənin azadlıq tələblərini düşünərək qanun müddəaları halında ümumiləşdirib toplu olaraq təsbit etməsini təsdiqləyir.
63 hissədən ibarət “Azadlıqların Nəhəng “Xartiya”sında ən əsas 5 qanun (əslində tələb-X.Q.) 1.Kral öz vassallarına münasibətdə feodal ənənələrinə riayət etməyə borcludur; feodal “curiae”lərin- hüquq mühakiməsinə qarışmamalıdır; vergilər və rüsumlar yalnız (əsasən baron“curiae”lərini təyin edən) “Krallığın ümumi şurası”,- nın qərarı ilə alına bilər; Heç bir azad insan həbs edilə bilməz, ölkədən xaric, əmlakdan məhrum edilə bilməz, qanunlardan kənarda saxlanıla bilməz və s. “Əks təqdirdə və ölkənin qanunvericiliyinə uyğun olaraq hakimlərin hökmü hamı üçün bərabərdir” və s. qanun maddələri öz əksini tapmışdı.
Dünyanın qanun, hüquq və azadlıqlar-demokratiya fəlsəfəsi haqqında konkret olaraq hakimiyyət bölgüsü ideyasını ilk dəfə irəli sürmüş Conn Lokk da bu istiqamətdə zəngin elmi irs yaratmışdır. Böyük ingilis maarifçisi C. Loka görə müstəqillik, düşüncə azadlığı, hüquq bərabərliyi bütün vətəndaş-insan cəmiyyətləri üçün ali şərtdir. C. Lokk qanunvericilərin təbii qanunlara əməl etməli olduqlarını əsaslandırmaqla bərabər, qanunların qüvvəsini xalqın yaratdığı qanunverici orqanın fəaliyyəti ilə müəyyən edirdi (Учение Джон Локка о государстве и праве. http://www.km.ru/referats/30693802ca9841fea605336094b59c93).
C.Lokkun hakimiyyət bölgüsündə demokratiya, oliqarxiya və monarxiya konsepsiyaları diqqəti cəlb edir ki, bu sistem Aristotel dövlət quruculuğu prinsiplərindən qaynaqlanmaqla müasir dünya kostitusiyalarında da özünü təsdiqləmişdir (Учение Джон Локка о государстве и праве. http://www.km.ru/referats/30693802ca9841fea605336094b59c93).
Burada maarifçilik dövrünün Ş.L.Monteskye konstitusiya – siyasi fəlsəfi doktrinası da müasir dünya düşüncəsindəki dövlət quruculuğu mahiyyətində tarixi təcrübə olaraq diqqət cəlb edir.
Ş.Monteskyenin dövlət quruculuğunda hakimiyyət bölgüsü XVIII əsrin ortalarında Fransanın siyasi inqilab dövründə yaranıb formalaşmış bir proqram layihə, başqa cür desək siyasi fəlsəfi nəzəriyyə idi. Bu nəzəriyyə ilk növbədə hakimiyyətdən sui-istifadə edərək vətəndaşların hüquqlarını taptalayan monarxiyadan təhlükəsizliyini təmin etmək, kütlənin siyasi azadlıq ideyalarını həyata keçirmək məqsədinə xidmət edirdi.
Monteskye də Aristotel və Conn Lokk kimi hakimiyyəti demokratiya, aristokratiya və monarxiya bölgülərində xarakterizə edir və qanunun hər bir hakimiyyətdə mühüm olduğunu irəli sürür. Lakin Monteskye demokratiyanı bölgüdə önə çəkir və insan azadlığının hakimiyyətin əsas mövcudluq şərti olaraq müəyyən edir. Monteskyenin aşağıdakı iqtibasdakı fikirləri bunu təsdiq edir: “despotluqda qanunlar işləmir, özbaşnalıq və köləlik hökm sürür və əsas da deməli ki, burada siyasi azadlıqlar yoxdur” (Монтескье Ш. – Избранные Произведения. http://platona.net/load/knigi_po_filosofii/istorija_prosveshhenie/monteske_sh_izbrannye_proizvedenija/11-1-0-4906).
Yazılı və şifahi mahiyyətinə görə seçilən konstitusiyalar anlayışında cəmlənən fikir baxımından dünyanın ilk mükəmməl qanunlar kodeksi və ya başqa cür desək dövlət quruculuğu əsasnaməsi 1600-ci ildə San-Marinoda yaranıb 2 dəfə dəyişiklikliyə uğrasa da bu günə kimi özünün 2 bölmədən ibarət - Qanunvericilik, Vətəndaş hüquqları deklorasiyası və San Marinonun əsas dövlət quruculuğu prinsipləri sahəsində qüvvəsini qoruyub saxlamaqdadır.
Dünyada öz sabitliyi, əsaslılığı və əhatəliyi ilə fenomen xarakterdə seçilən Konstitusiyalardan biri yarandığı ildə edilmiş ilk 10 düzəlişi çıxmaqla 230 illik tarixində cəmi 17 düzəlişlə mövcudluğunu davam etdirən ABŞ (1789-cu il) Konstitusiyasıdır ki, onun nəzəri mənbəyi məhz Aristoteldən L.Monteskyeyə qədər tarixi təcrübə yolu keçərək özünü təsdiqləmiş və sonuncunun necə deyərlər, nöqtəsini qoyduğu hakimiyyətin 3 bölgüsünə - icraedici,qanunverici və məhkəmə hakimiyyətinə əsaslanır.
Xüsusi olaraq vurğulamaq yerinə düşər ki, konstitusiyalar məzmun və mahiyyətinə görə insan və onun yaşam fəlsəfəsini əhatə etdiyindən bu sistemi vətəndaş əxlaqının ən ali tədqiqat qaynağı kimi tədqiq-təhlili hər bir dövrdə və çağdaş dövrümüzdə də maraq doğurur. Digər tərəfdən əsasında dünya fəlsəfi fikrinin ən görkəmli simalarının dərin düşüncələri dayanan konstitutsiyalar geniş anlamda cəmiyyətin fəlsəfi mahiyyətdə əxlaq kodeksi kimi də bir çox kontekstlərdə dərk olunan problemdir.
Beləliklə, bu gün dünyada 195 dövlət öz siyasi, iqtisadi, hüquq quruculuq siyasətində qanunların aliliyini, hüququn əsaslılığını, insan azadlıqlarını özündə ehtiva edən Konstitusiya sisteminə əsaslanır ki, bu dövlətlərdən biri də müstəqil Azərbaycan Respublikasıdır.
Azərbaycan dövlətinin keşməkeşli tarixi inkişafında ilk müstəqil Konstitusiyasının, eyni zamanda “Heydər Əliyevin Böyük siyasət Yolu”nun ən mühüm əsaslarından birinin yaradıcısı, müəllifi görkəmli tarixi şəxsiyyəti Ulu Öndər Heydər Əliyev olmuşdur.
Burada xüsusi olaraq qeyd etməliyik ki, Heydər Əliyev hələ 1978-ci ildə qəbul edilmiş Azərbaycan SSR Konstitusiyasına digər sovet respublikalarında tətbiq edilməmiş 73-cü maddənin daxil edilməsinə şəxsi təşəbbüsü və ən əsas milli ruhunun diktəsi ilə əsl fədakarlıq və qəhrəmanlıqla nail olmuşdur ki, bunun da kökündə qeyd-şərtsiz olaraq Ulu Öndərin Azərbaycanın müstəqil milli dövlət quruculuğu məqsədi və ana dilimizə milli vətəndaş münasibəti dayanırdı.
“Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyini, suverenliyini və ərazi bütövlüyünü qorumaq;
- Konstitusiya çərçivəsində demokratik quruluşa təminat vermək;
- vətəndaş cəmiyyətinin bərqərar edilməsinə nail olmaq;
- xalqın iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin edən hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq;
- ədalətli iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat səviyyəsini təmin etmək;
- ümumbəşəri dəyərlərə sadiq olaraq bütün dünya xalqları ilə dostluq, sülh və əmin-amanlıq şəraitində yaşamaq və bu məqsədlə qarşılıqlı fəaliyyət göstərmək - kimi ülvi niyyətlərlə ümumxalq səsverməsi - referendum yolu ilə bu Konstitusiya qəbul edilmiş” (Azərbaycan Respublikasının Konstitutsiyası. http://azerbaijan.az/portal/General/Constitution/doc/konstitutsiya.pdf) Azərbaycan Respublikası Konstitusiyası Azərbaycan xalqının hər bir vətəndaşının azadlıq, müstəqillik, təhlükəsizlik, eyni zamanda sülh və əmin-amanlıq şəraitində yaşamaq hüquqlarının əsl ali hüquq qarantı idi və onun hər bir müddəası Heydər Əliyevin şəxsən diqqəti, redaktəsi ilə təsdiqlənmişdi.
Məqsədi Azərbaycan dövlətinin sivil, hüquqi, demokratik inkişafına bağlı ideyalar olan Ulu Öndər Heydər Əliyevin yazıb-yaratdığı Azərbaycan Respublikası Kostitusiyasının Xalq Hakimiyyəti adlanan 1-ci Fəslinin 1-ci Hakimiyyətin mənbəyi maddəsində ilk addımlarını atan Müstəqil Dövlətimizin xalqla-millətlə birliyinin əsas məramı bu şəkildə bəyan edilmişdir: “I. Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi Azərbaycan xalqıdır. II. Azərbaycan xalqı Azərbaycan Respublikası ərazisində və ondan kənarda yaşayan, Azərbaycan dövlətinə və onun qanunlarına tabe sayılan Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarından ibarətdir; bu isə beynəlxalq hüquqla müəyyənləşdirilmiş normaları istisna etmir. Maddə 2. Xalqın suverenliyi I. Sərbəst və müstəqil öz müqəddəratını həll etmək və öz idarəetmə formasını müəyyən etmək Azərbaycan xalqının suveren hüququdur. II. Azərbaycan xalqı öz suveren hüququnu bilavasitə ümumxalq səsverməsi - referendum və ümumi, bərabər və birbaşa seçki hüququ əsasında sərbəst, gizli və şəxsi səsvermə yolu ilə seçilmiş nümayəndələri vasitəsi ilə həyata keçirir” (Azərbaycan Respublikasının Konstitutsiyası. http://azerbaijan.az/portal/General/Constitution/doc/konstitutsiya.pdf).
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının Dövlətin ali məqsədi - 12-ci maddəsində də dövlət və vətəndaş münasibətləri kimi tarixi əxlaq hadisəsi yüksək peşəkarlıq və təcrübə ilə müəyyənləşdirilmişdir: I. İnsan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir. II. Bu Konstitusiyada sadalanan insan və vətəndaş hüquqları və azadlıqları Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrə uyğun tətbiq edilir (Azərbaycan Respublikasının Konstitutsiyası. http://azerbaijan.az/portal/General/Constitution/doc/konstitutsiya.pdf). 5 bölmə, 12 fəsil, 158 maddədən ibarət Konstitusiyamızda “Din və Dövlət”, “Dövlət Dili”, İnsan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının əsas prinsipi”, “Bərabərlik hüququ”, “Yaşamaq hüququ”, “Azadlıq hüququ”, “Əqli mülkiyyət hüququ”, “Əmək hüququ”, “İstirahət hüququ”, Tətil hüququ”, “Sosial təminat hüququ”, “Milli mənsubiyyət hüququ”, “Ana dilindən istifadə edilməsi hüququ”, “Şərəf və ləyaqətin müdafiəsi hüququ”, “Fikir və söz azadlığı”, “Vicdan azadlığı”, “Yaradıcılıq azadlığı”, “Seçki hüququ”, “Müraciət etmək hüququ”, “Təqsirsizlik prezumpsiyası”, eyni zamanda Vətəndaşların vəzifələrini ehtiva edən maddələr “Vətənə sədaqət”, “Dövlət rəmzlərinə hörmət”, “Vətəni müdafiə”, “Məsuliyyət” və beləcə onlarla maddə Azərbaycan Dövlətinin deokratik inkişaf dəsti-xəttini və əsas məsələ dövlət və xalqın bir amalda birləşərək milli identik inkişaf tarixi yazmasını nümayiş etdirir.
Respublikanın Əsas Qanunlar Kodeksinin 158 maddəsidən 48-nin sırf insan hüquq və azadlıqlarının təminatına həsr olunması Ulu Öndər Heydər Əliyev sədri olduğu Konstitusiya Komissiyasının tarixyüklü fəaliyyəti və bu ağır işin məsuliyyətindən xəbər verir və aşağıdakı iqtibasda cəmlənmiş fikirləri dediklərimizi tamamlayır: “Konstitusiya komissiyasının sədri kimi şəxsən mən bu böyük tarixi sənədin hazırlanmasında öz şəxsi məsuliyyətimi daim dərk etmişəm, bu gün də dərk edirəm. Ona görə də bu sənədin hazırlanmasına xeyli vaxt sərf etmişəm. Haqqım var, deyəm ki, çox zəhmət çəkmişəm. Hər bir kəlmənin, hər bir sözün mənasını dəfələrlə araşdırmışam, onun bu gün üçün, gələcək üçün nə qədər əsaslı olmasını dəfələrlə təhlil etmişəm. Mən çox rahatlıq hissi ilə bu layihənin altından imza atıram və bu layihəyə görə tam cavabdeh olduğumu bu gün bəyan edirəm. Hesab edirəm ki, biz Azərbaycanın bu günü, gələcəyi üçün cox böyük bir sənəd-siyasi, hüquqi sənəd yaratmışıq” (İlk Konstitusiyamız demokratik və hüquqi dövlət quruculuğunun mükəmməl qanunvericilik bazasıdır. http://xalqqazeti.com/az/news/politics/64101).
Heydər Əliyev burada xalq, ona verdiyi yüksək dəyərlə bərabər öz məsuliyyətini bəyan etməklə diqqəti qəbul edilmiş konstitusiyaya yönəldir ki, bu ali qanun kodeksi tarixi əhəmiyyət kəsb edən hadisə - milli liderin dövlət quruculuğu prinsiplərində xalqa güvənməsi, ondan güc alması xilqətini göstərir.
Heydər Əliyevin dünya dövlətlərinin və insanının qanunlar, hakimiyyət toplusu haqqında ümumi təsəvvürü, onu dərki məsələsi də maraq doğurur və xarakterikdir ki, Ulu Öndər bu ali sənədi məhz xalq-dövlət qarşılıqlı münasibətləri mahiyyətində dəyərləndirir ki, bu müstəqil Azərbaycanın Ulu Öndəri Heydər Əliyevin Respublikanın ilk illərindən bütün dünyaya ucalan milli dövlət quruculuğu siyasətinin və eyni zamanda milli lider keyfiyyətlərinin parlaq ifadəsidir .
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin ilk Konstitusiyasında hakimiyyətin 3 bölgüsünə daxil olan sahələrə aid çoxsaylı istiqamətləri sistemli şəkildə yaradan, formalaşdıran və inkişaf etdirən Heydər Əliyevin 10 il ərzində həyata keçirdiyi işlər öz məzmunu, çəkisi etibarilə inqilab mahiyyətindədir və əlbəttə ki, Ulu Öndərin sovet quruluşu illərində təmsil olunduğu yüksək siyasi vəzifələrdə bu fəaliyyətin təcrübi əsasları qoyulmuşdusa, indi dövlətimiz və vətəndaşlarımız onun bəhrəsini görməkdədir.
Ulu Öndər Heydər Əliyev bütün varlığı ilə Azərbaycan xalqına, onun tarixinə, milli mənəvi xəzinəsinə, müasir inkişaf yoluna bağlı nəhəng milli lider olaraq 1995-ci ildə ilk Azərbaycan Konstitusiyasına Azərbaycan dilini dövlət dili kimi daxil etməklə doğma ana dilinə yeni ruh verdi və onun 2001-ci il iyunun 18-də “Dövlət dilinin tətbiqi işinin təkmilləşdirilməsi haqqında” imzaladığı Fərman dövlət quruculuğunda xalq - dövlət birliyi tarixini gücləndirdi.
“Fərmanda dilimizin öz tarixi inkişafı boyu əldə etdiyi uğurlarla yanaşı, yaşadığımız dövrdə dövlət dili sahəsində yaranmış problemlər də geniş təhlil edilmiş və həmin problemlərin həlli yolları göstərilmişdir. Tarixi əhəmiyyət kəsb edən bu sənəd dilimizin inkişafı və tətbiqi sahəsində meydana çıxan problemlərin həllində mühüm rol oynamışdır. Həmin Fərmanla Azərbaycan Prezidenti yanında Dövlət Dil Komissiyası yaradılmışdır. Dünyanın heç bir dövlətində analoqu olmayan belə bir qurumun yaradılması ana dilimizin tətbiqi işinin təkmilləşdirilməsinə daha səmərəli şəkildə nəzarət etmək və bu prosesi ümummilli maraqlar kontekstində tənzimləmək məqsədi daşıyırdı” ( Heydər Əliyev Müstəqilliyimiz əbədidir. S.174-175. 2-ci kitab. Bakı., Azərnəşr. 1997. 480 səh.).
Ulu Öndər Heydər Əliyev 30 sentyabr 2002-ci il tarixində Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 21-ci maddəsinin I hissəsinə müvafiq olaraq ana dilimizin dövlət dili kimi qəbul olunması haqqında milli mənafeyə xidmət edən dolğun Qanun toplusu imzalamaqla bir daha xalqı qarşısında tarixi milli lider – böyük Azərbaycanlı missiyasını təsdiqləmiş oldu. “Azərbaycan Respublikasının Qanunu”nda dövlət dili haqqında ali məramı ifadə edən cümlələr: – “Azərbaycan Respublikası Azərbaycan dilinin dövlət dili olaraq işlədilməsini öz müstəqil dövlətçiliyinin başlıca əlamətlərindən biri sayır, onun tətbiqi, qorunması və inkişaf etdirilməsi qayğısına qalır, dünya azərbaycanlılarının Azərbaycan dili ilə bağlı milli-mədəni özünüifadə ehtiyaclarının ödənilməsi üçün zəmin yaradır. Bu Qanun Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına uyğun olaraq Azərbaycan Respublikasında Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi hüquqi statusunu nizamlayır” (Azərbaycan Respublikasında dövlət dili haqqında Azərbaycan Respublikasnın Qanunu. http://www.e-qanun.az/framework/1865), xalqımızın milli ruhunun həmişə yaşarlılığının qarantı kimi də dəyər və əhəmiyyət kəsb edir.
3 Fəsil, 20 maddədən ibarət olan “Azərbaycan Respublikasında dövlət dili haqqında Azərbaycan Respublikasının Qanununda ilk müddəa “Dövlət dilini bilmək hər bir Azərbaycan Respublikası vatəndaşının borcudur” vəzifəsi olmaqla; 1.2. Azərbaycan Respublikasının dövlət dili kimi Azərbaycan dili ölkənin siyasi, ictimai, iqtisadi, elmi və mədəni həyatının bütün sahələrində işlədilir; 1.3. Azərbaycan Respublikası dövlət dilinin işlənməsini, qorunmasını və inkişafını təmin edir; 1.4. Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyəti və yerli özünüidarəetmə orqanlarında, dövlət qurumlarında, siyasi partiyalarda, qeyri-hökumət təşkilatlarında (ictimai birlik və fondlarda), həmkarlar təşkilatlarında, digər hüquqi şəxslərdə, onların nümayəndəliklərində və filiallarında, idarələrdə dövlət dilinin tətbiqi ilə bağlı fəaliyyət bu Qanuna uyğun olaraq həyata keçirilir, o cümlədən kargüzarlıq işləri dövlət dilində aparılır; 1.5. Dövlət dilinin tətbiqinin normaları müvafiq icra hakimiyyəti orqanı tərəfindən müəyyən edilir; 1.6. Azərbaycan Respublikasının ərazisində fəaliyyət göstərən beynəlxalq təşkilatlarla (və ya onların nümayəndəlikləri ilə) və xarici dövlətlərin diplomatik nümayəndəlikləri ilə yazışmalar Azərbaycan Respublikasının dövlət dilində və ya müvafiq xarici dildə Azərbaycan dilinə tərcümə olunmaq şərtilə aparıla bilər; ... həmçinin Maddə 3. Dövlət dilinin işlənməsi, qorunması və inkişafı sahəsində dövlətin əsas vəzifələri - 3.0. Dövlət dilinin işlənməsi, qorunması və inkişafı sahəsində dövlətin əsas vəzifələri aşağıdakılardır: 3.0.1. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının və bu Qanunun taləblərinə uyğun olaraq dövlət dili ilə bağlı hüquq qaydalarının müəyyənləşdirilməsi; 3.0.2. dövlət dilinin tətbiqi işinə, bu dilin işlənməsi və qorunması ilə bağlı qanunvericiliyin müddəalarına riayət olunmasının təmin edilməsi; 3.0.3. dövlət dilinin inkişaf proqramının hazırlanması və dövlət büdcəsinin vәsaiti hesabına maliyyələşdirilməsinin təmin edilməsi; 3.0.4. dövlət dilinin saflığının qorunması, dilçilik elminin nәzәriyyәsi və praktikasının inkişafı üçün müvafiq şəraitin yaradılması və tədbirlərin həyata keçirilməsi; 3.0.5. dövlət dilinin işlənməsi üçün zəruri olan maddi bazanın yaradılması; 3.0.6. xarici ölkələrdə yaşayan azərbaycanlıların Azərbaycan dilində təhsil almalarına, bu dildən sərbəst istifadə etmələrinə köməklik göstərilməsi;… habelə II fəsil. Dövlət Dilinin İşlənməsi, Qorunmasi və İnkişafi. Maddə 4.Dövlət dilinin rəsmi mərasimlərdə işlənməsi, 4.1. Azərbaycan Respublikasının dövlət hakimiyyəti və yerli özünüidarəetmə orqanlarının, dövlət qurumlarının keçirdiyi bütün rəsmi mərasim və tədbirlər Azərbaycan Respublikasının dövlət dilində aparılır. 4.2. Bu Qanunun 4.1-ci maddəsinin tələbləri Azərbaycan Respublikasının təşkil etdiyi beynəlxalq səviyyəli rəsmi mərasimlərə və tədbirlərə, habelə müvafiq icra hakimiyyəti orqanları tərəfindən digər ölkələrdə keçirilən hər hansı rəsmi mərasim və tədbirə şamil olunmur. Maddə 5. Dövlət dilinin təhsil sahəsində işlənməsi; o cümlədən. 5.3. Azərbaycan Respublikasında ali və orta peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinə qəbul zamanı Azərbaycan dili fənnindən imtahan verilməlidir. Maddə 6. Dövlət dilinin televiziya və radio yayımlarında işlənməsi, Maddə 8. Dövlət dilinin xüsusi adlarda işlənməsi; Maddə 10. Coğrafi obyektlərin adlarında dövlət dilinin işlədilməsi; 11.1. Azərbaycan Respublikasının hüquq mühafizə orqanlarında Azərbaycan Respublikasının dövlət dili işlənir. Dövlət dilini bilməyən şəxslər qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada tərcüməçidən istifadə edə bilərlər. Maddə 12. Dövlət dilinin beynəlxalq yazışmalarda işlənməsi; 12.1. Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq yazışmaları dövlət dilində aparılır. Belə yazışmalar zəruri hallarda dövlət dili ilə yanaşı, müvafiq xarici dillərdən birində də aparıla bilər; 12.2. Azərbaycan Respublikasının ikitərəfli beynəlxalq müqavilələri dövlət dilində də, çoxtərəfli beynəlxalq müqavilələr isə müqavilə bağlayan tərəflərin razılığı ilə müəyyən edilən dildə (dillərdə) tərtib olunmalıdır; 12.3. Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələr (sazişlər və s.) və qoşulduğu beynəlxalq konvensiyalar (protokollar və s.) dövlət dilində nəşr edilməlidir.Maddə 13. Dövlət dilinin normaları; Maddə 14. Dövlət dilinin əlifbası;Azərbaycan Respublikasının dövlət dilinin əlifbası latın qrafikalı Azərbaycan əlifbasıdır. Maddə 15. Dövlət dilinin nəşriyyat işində işlənməsi, Maddə 16. Dövlət dilinin vətəndaşların şəxsiyyətini təsdiq edən rəsmi və vahid nümunəli sənədlərdə işlədilməsi. Maddə 17. Dövlət dilinin dövlət hakimiyyəti və yerli özünüidarəetmə orqanlarının, hüquqi şəxslərin, onların nümayəndəliklərinin və filiallarının, idarələrin adında işlədilməsi, Maddə 18. Dövlət dilinin qorunması və inkişafı, 18.1. Azərbaycan Respublikasında dövlət dilinə qarşı gizli, yaxud açıq təbliğat aparmaq, bu dilin işlənməsinə müqavimət göstərmək, onun tarixən müəyyənləşmiş hüquqlarını məhdudlaşdırmağa cəhd etmək qadağandır; 18.2. Azərbaycan Respublikasının ərazisindəki bütün kütləvi informasiya vasitələri (mətbuat, televiziya, radio və s.), kitab nəşri və digər nəşriyyat işi ilə məşğul olan qurumlar Azərbaycan dilinin normalarına riayət olunmasını təmin etməlidirlər.
Eyni zamanda III fəsil Yekun Müddəalar Maddə 19. Qanunun pozulmasına görə məsuliyyət – kimi maddələr Xalqımızın tarixi şəxsiyyət Heydər Əliyevin bu tarixi Qanun üzərində zəhmətindən və bunun da əsasında dayanan ilk növbədə vətəndaş, davamda milli lider mövqeyindən xəbər verir.
1993-cü ilin oktyabr ayının 3-ü tarixində ümumxalq səsverməsi yolu ilə prezident seçildikdə “Müstəqil Azərbaycan Respublikasının qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri respublikanın dövlət quruculuğunu təşkil etməkdir. Bizim yolumuz aydındır, bunu dəfələrlə bəyan etmişik. Yolumuz demokratiya yoludur. Müstəqil Azərbaycanda demokratik, hüquqi dövlət qurulmalıdır”, - Andını verən Ulu Öndər Azərbaycan KP MK-nin birinci katibi olarkən, SSRİ Nazirlər Sovetinin birinci müavini vəzifəsində sonsuz enerji ilə xidmət etdiyi vaxtlardan fikrində qurduğu və təcrübədə sınanmış dövlət quruculuğu məqsədindən çıxış edərək fiziki ömrünün hüdudları daxilində bütün real və ideal enerjisi ilə Azərbaycan Dövlətinin sistemli idarəçilik strategiyasını yaratdı və yaşatdı.
Andiçmə mərasimində müqəddəs Qurani-Kərim kitabımıza əlini qoyub and içən Ulu Öndər Heydər Əliyev ilk olaraq yeni qurulan dövlətin iqtisadi inkişafı üçün mühim əhəmiyyət kəsb edən məsələnin həllinə diqqəti yönəltdi və bu istiqamətdə 1994-cü il, sentyabrın 20-də “Əsrin müqaviləsi” tarixi rəsmi sənədini imzaladı. Dünyanın 7 dövlətinin 11 neft şirkəti ilə Azərbaycan arasında imzalanan Neft müqaviləsi dünya neft şirkətlərinin 60 milyard ABŞ dollarını əhatə etməklə Azərbaycanı həm iqtisadi cəhətdən gücləndirmək, həm də siyasi baxımdan tanıtmaq məqsədini daşıyırdı.
Fəlsəfə elmləri doktou, professor Məmməd Rzayev “Zamanı qabaqlayan dahi” əsərində müstəqil Azərbaycan dövlətinin neft strategiyasının əsas məqsədini elmi-obyektivliklə qiymətləndirərkən Ulu Öndər Heydər Əliyevin bu sahədə xalqımızın maddi yeraltı sərvətini böhran vəziyyətdən çıxarmasını və bu sahənin qısa zamanda sürətlə inkişaf etməsi üçün ciddi, möhkəm bünövrəli əsaslar yaratmasını xüsusi vurğulamışdır: “Yalnız Ümummilli Lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra ölkə daxilində möhkəm təməllərə əsaslanan siyasi sabitliyin bərqərar olunması, qanunçuluğun gücləndirilməsi, Azərbaycanın yeni neft strategiyasının işlənib hazırlanması və gerçəkləşdirilməsinə əsaslı zəmin formalaşdırmışdır. Ümummilli lider iqtisadi inkişafda yüksək dinamizmin əldə olunmasının ümdə şərti kimi məhz milli maraqlara söykənən yeni neft diplomatiyasına üstünlük vermişdir. Heydər Əliyev Azərbaycanın güclü və qüdrətli dövlətə çevrilməsi üçün ölkənin malik olduğu zəngin təbii ehtiyatlardan səmərəli istifadə edilməsini son dərəcə vacib saymış, yeni neft strategiyasının işlənib hazırlanması və uğurla həyata keçirilməsi üçün əzmlə çalışmışdır”.
Onu da qeyd edək ki, Heydər Əliyevə hələ sovet hakimiyyəti illərində Azərbaycana rəhbərliyi dövründən yaxşı tanış olan neft yataqlarımızın yenidən geoloji təhlillərinin aparılmasına start verilməklə, Günəşli, Şahdağ və başqa neft yataqlarımızın bu günkü yüksək səmərəli fəaliyyətinin əsası olan ciddi və məqsədyönlü işlər həyata keçirilməyə başlamışdır.
Bu fikrimizin təsdiqi üçün biz Ulu Öndər Heydər Əliyevin yalnız 4 ay ərzində, yəni 1993-cü il 15 iyun tarixindən respublikaya prezident seçildiyi 6 oktyabr 1993-cü ilə qədər həllinə nail olduğu rəsmi hadisələri qeyd etməklə Ulu Öndərin necə yüksək qeyri-adi güc və enerji ilə müstəqil Azərbaycan dövlətini qurmuş olduğunu göstərmək istəyirik.
Belə ki, Heydər Əliyev 1993-cü ilin yalnız iyul ayında ABŞ Prezidenti Bill Klintona, İstanbulda İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının 2-ci Görüşünün İştirakçılarına məktub göndərmiş, “Ostankino” dövlətlərarası televiziya şirkətinə müsahibə vermiş, Fransa Respublikasının Prezidenti Əlahəzrət Fransua Metteran cənablarına məktub imzalamış, ATƏM-in Dağlıq Qarabağa dair Minsk Konfransının sədri Mario Raffaelli ilə birlikdə mətbuat konfransı keçirmiş və bəyanat vermiş, Misir Ərəb Respublikasının Prezidenti Əlahəzrət Məhəmməd Hüsnü Mübarək cənablarına, BMT Təhlükəsizlik Şurasının Sədrinə, Surəti: BMT-nin baş katibinə məktublarını göndərmiş, “Rossiyskiy Fermer” qəzetinin müxbiri ilə Söhbət tədbirində iştirak etmişdir.
Ulu Öndər 1993-cü ilin avqust ayı ərzində də gərgin tarixi fəaliyyətini davam etdirmiş və “Mən sizə heç nə vəd etmirəm” – “Sobesednik” qəzetinin müxbirinə müsahibə vermiş, Boliviyanın Prezidenti zat-aliləri cənab Xayme Pas Samoraya, Sinqapura məktub göndərmiş, Sinqapur Prezidenti, zat-aliləri cənab Vi Kim Viyə, Ekvadorun Prezidenti zati-aliləri cənab Rodriqo Borxa Selavosa, Konqo Prezidenti zati-aliləri general Daniel Sassu Nqessoya məktublar yollamış, yazıçı Aleksandr Proxanova müsahibə vermiş, eyni zamanda həmin gün Biləsuvar, Cəlilabad, Masallı, Lənkəran, Astara, Yardımlı və Lerik rayonlarından seçilmiş xalq deputatları və həmin rayonlardan olan rəhbər işçilər və ziyalılarla görüşmüş və giriş sözü sözü söyləmiş, yekun sözü söyləmiş, yenə həmin gün “Energetika, Ekologiya, İqtisadiyyat” II Beynəlxalq Simpoziumun iştirakçılarına məktub yollamış, aparıcı neft şirkətlərinin və korparasiyalarının nümayəndələri ilə görüşdə çıxış etmiş, İndoneziya Respubliksı Prezidenti, əlahəzrət general Suxarto cənablarına, BMT Təhlükəsizlik Şurasının Sədrinə, Surəti: BMT-nin baş katibinə məktublar göndərmiş, Azərbaycan Milli Televiziyası ilə xalqa müraciət etmiş, “Müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyini, ərazi bütövlüyünü qorumaq hər birimizin borcudur”, - Bakıda ümumrespublika müşavirəsində çıxış etmişdir. “Nezavisimaya qazeta”nın müxbirinə müsahibə vermişdir. Yenə həmin gün müharibə qurbanlarının müdafiəsi üzrə beynəlxalq konfrans (Cenevrə, 30 avqust - 1 sentyabr 1993-cü il) iştirakçılarına müraciət göndərmişdir. Habelə, ABŞ Prezidenti Bill Klinton cənablarına, ABŞ vitse-prezidenti Albert Qor cənablarına, ABŞ Konqresinin spikeri Tomas Foli cənablarına, Tacikistan Respublikası Ali Sovetinin sədri İmaməli Rəhmanov cənablarına məktublar göndərmiş, mətbuat konfransında bəyanat vermişdir. Sentyabr ayında bəstəkar Arif Məlikova məktub göndərmiş, Azərbaycan Respublikası DİN-də keçirilmiş müşavirədə, eləcə də AMEA-da ziyalılarla görüşdə çıxış etmişdir. Respublika Ali Sovetində gənclərin nümayəndələri ilə görüşdə çıxış etmişdir. Akademik Azad Mirzəcanzadəyə məktub göndərmişdir. Bakı Kondisionerlər Zavodunda paytaxtın sənaye müəssisələri əmək kollektivləri nümayəndələrinin qarşısında çıxış etmiş, Beynəlxalq Ahıllar Günü ilə bağlı müraciət imzalamışdır. Ümumçin Xalq Nümayəndələri Məclisi Daimi Komitəsinin sədri Tsyao Şi cənablarınına məktub göndərmişdir. Oktyabr ayında xalq şairi Məmməd Araza məktublar yollamışdır. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti kimi andiçmə mərasimində nitq söyləmişdir. Azərbaycanın müstəqillik günü münasibəti ilə xalqı təbrik etmiş, ATƏM-in sədri İsveçin XİN M.A.Uqlas ilə görüşdə çıxış etmişdir. Həmin gün Heydər Əliyev birgə mətbuat konfransında bəyanat vermişdir. "Türkiyə Cumhuriyyəti - 70" elmi-praktik konfransının iştirakçılarına, Türkiyə Cumhuriyyətinin Prezidenti Süleyman Dəmirəl cənablarına, TC Baş naziri Tansu Çillərə, TC Böyük Millət Məclisinin sədri Hüsaməddin Cindoroq cənablarına məktublar göndərmişdir.
Heydər Əliyev yenə oktyabr ayında 1993-cü il təqvimində Azərbaycan və İran prezidentləri arasında danışıqların yekunlarına həsr olunmuş birgə mətbuat konfransında bəyanat vermiş, Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycan Respublikası ərazisinə yeni hücumları və təcavüzü ilə bağlı milli televiziya və radio ilə xalqa müraciət etmişdir. Bu fəaliyyətini davam etdirən Ulu Öndər noyabr ayında keçmiş beynəlmiləlçi döyüşçülərlə görüşmüş, Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin iclasında çıxış etmişdir. Heydər Əliyev vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələrinə də diqqət ayıraraq noyabr ayında Azərbaycanın siyasi partiyalarının və ictimai hərəkatların rəhbərləri ilə görüşmüş, Prezident Sarayında bank-maliyyə, tədiyyə sistemlərinin və idxal-ixrac əməliyyatlarının vəziyyətinə və onu yaxşılaşdırmaq sahəsində vəzifələrə, həmçinin respublikanın sosial-iqtisadi problemlərinə, dekabrda maliyyə sistemində və əhalinin taxıl məhsulları ilə təchizatında olan ciddi nöqsanların aradan qaldırılmasına həsr olunmuş ümumrespublika müşavirələrində çıxışlar etmişdir. Heydər Əliyevin AR Prezidentinin vəzifələrini icra etdiyi dövrün və prezident fəaliyyətinin ilk tədbirlərinin sonuncu ayına düşən hissəsi də dövlətimz və xalqımız üçün əlamətdar hadisələri əks etdirir. Belə ki, heç nəyi, heç kimi unutmayan Ulu Öndər dekabr ayında cəbhəyanı bölgələrə, o cümlədən Gəncə şəhərinə səfər edərək xalqla təmasda olmuşdur. Heydər Əliyevin dünya şöhrətli Azərbaycan rəssamı Tahir Salahovla tarixi görüşü də 1993-cü ilin son günlərinə təsadüf edir. Həmin günlərdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev Fransaya rəsmi səfərə getmiş, səfər zamanı mətbuat konfransında bəyanat vermişdir. Heydər Əliyevin MDB Dövlət başçıları Şurasının konfransında bəyanatla çıxış etməsi də ilin son günlərinə təsadüf edir. Həmçinin Ulu Öndər AMEA-nın prezidenti akademik Eldar Salayevə, vitse-prezident akademik Ziya Bünyadova təbrik məktubları göndərmiş, Azərbaycanın Milli qəhrəmanları və vətənimizin azadlığı uğrunda həlak olmuş şəhidlərin ailə üzvləri ilə görüşmüş, 31 dekabrda xalqa Yeni il müraciəti ünvanlamışdır.
Göründüyü kimi, Ulu Öndər hər ilin hər ayını, hər gününü, hər saatını müstəqil Azərbaycan dövlətinin qüdrətlənməsi məqsəd və məramına həsr etmiş və bu fəaliyyət tempi onun siyasi hakimiyyətdə olduğu 10 illik mərhələdə nəinki zəifləmiş, azalmış, əksinə, daha da güclənmiş, məzmun və mahiyyət etibarilə hətta dünyanın ən qabaqcıl dövlətlərinin liderlərinin iş planlarını dəfələrlə üstələmişdir.
Heydər Əliyevin tarixi əhəmiyyət kəsb edən bu mühüm siyasi proqramında əlbəttə ki, neft siyasəti öndə dayanır. Belə ki, 1994-cü ildə, "Əsrin müqaviləsi" ilə başlayan tarixyüklü işlərin davamında - 1999-cu ilin noyabrında İstanbulda ATƏT-in sammitində ABŞ, Türkiyə, Azərbaycan, Gürcüstan, Türkmənistan, Qazaxıstan rəhbərləri Bakı-Ceyhan neft kəmərinin yaradılmasına dəstək imzalarını atdılar. Lakin sonradan 3 dövlət bu layihənin yaradılmasında sona qədər təşəbbüsçü olaraq qaldı. Əslində həmin layihəyə qədər mövcud olan Supsa və Novorossiysk kəmərlərinin çəkilişinə də birbaşa Heydər Əliyev təminat vermiş, bu layihələr məhz onun sayəsində baş tutmuşdu.
Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin neft siyasəti onun Azərbaycana rəhbərlik etdiyi 70-ci illərdən sistemləşmişdi. Belə ki, Ulu Öndər hələ sovet idarəçiliyi zamanında öz ölkəsinin, xalqının taleyini düşünərək dənizdə Dərin Özüllər Zavodunun məhz Azərbaycanda yaradılmasına nail olmuşdu. Halbu ki, Rusiya bu zavodu Həştərxan vilayətində qurmaq niyyətində idi.
Maraq çəkən bir faktı da diqqətə çatdırmaq yerinə düşər. Belə ki, bu gün regionumuz üçün cidddi təhlükə olan Ermənistanın Metsamor atom elektrik stansiyasını SSRİ hakimiyyəti bizim Nəvahi adlanan ərazimizdə yaratmaq istədikdə Heydər Əliyev buna 2 dəfə ciddi surətdə mane olmuşdur. Hazırda bu çox təhlükəli, hətta bağlanması dəfələrlə tələb olunan Metsamor stansiyasının bizdən uzaqda, yəni başqa bir sahədə yerləşməsi bu dediklərimizə əyani misal ola bilər.
Heydər Əliyevin 1999-cu ildə neft siyasəti sahəsində həyata keçirdiyi daha bir əhəmiyyətli hadisə Azərbaycan Neft Fondunun yaradılması ilə bağlıdır ki, bununla yeni müstəqil dövlətin iqtisadi bünövrəsi qoyulmuş oldu.
Azərbaycan Dövləti Heydər Əliyevin müəllifi olduğu Konstitusiyamızda təsbit olunan qanunlarla və onun tükənməz enerjisi, intellekti, xarizmatik gücünün sayəsində demək olar ki, hər gün, hər saat yeni-yeni layihələrlə inkişaf etdirilərək bu günkü hüquqi, demokratik, sivil səviyyəsinə gəlib çatmışdır.
İstər hüquq, istər sosial həyat, istər mədəniyyət və incəsənət sahəsindəki böyük uğurlarımız Heydər Əliyev siyasətinin milli dövlət quruculuğu ideyalarının gerçəkliyini, davamlılığını elmi obyektivliklə təsdiq edir və fənlərarası istiqamətdə tədqiqatlara meydan açır.
Bu baxımdan “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu” mövzusunda monoqrafiyanın III Fəslinin “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu” Milli Dövlət Quruculuğu Strategiyası” başlıqlı I yarımfəslinin “Heydər Əliyevin Böyük siyasət Yolu” Siyasi İdarəçilik Sistemində Konstitusiya Hüququ” bölməsində təhlil olunan məsələlər və alınan elmi qənaətlər “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu”nun dərki baxımından əhəmiyyətli dərəcədə ellmi maraqlılıq kəsb edir.
“Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu” Siyasi Sistemi və Qeyri-Hökumət Təşkilatları - Vətəndaş Cəmiyyəti Məsələləri
Dövlət quruculuğunda ən əsas faktor qeyri-hökumət təşkilatlarına münasibət və onun real ideya mənbəsi vətəndaş cəmiyyəti məsələsidir. Bu isə mahiyyətcə dövlətin ali məqsədi - xalq-millət maraqlarının uyğunluq səviyyəsini, başqa cür desək, vəziyyətini əks etdirir və inkişafını müsbət məzmunda davam etdirən dövlətlər öz üzərinə azadlıq, plüralizm, müstəqil şəxsiyyət normalarına riayət etmək, inkişaf etdirək vəzifəsini götürürlər.
Tarixən insan cəmiyyətləri ilə eyni vaxtda yaranmış, kütlənin ən xırda tələbat ehtiyaclarından tutmuş böyük hüquqi maraqlarına kimi çox geniş bir sahəni əhatə edən vətəndaş cəmiyyəti bütün digər ictimai sahələr kimi ən yetkin halına 1-ci əsrdə çatmışdır.
İlk növbədə dövlət daxilində qeyri-dövlət, qeyri-hökumət hakimiyyəti mahiyyətini kəsb edən vətəndaş cəmiyyəti bütün maraqları şəxsiyyət, vətəndaş üzərinə cəmləyib, onun müstəqil hakimiyyət prinsiplərini irəli sürürdü.
Bu qeyri-hökumət sisteminə müxtəlif sosial qruplar, demokratik institutlar, ictimai birliklər, siyasi partiyalar, habelə məktəblər, dövlət daxilində qeyri-dövlət iqtisadi sahələri, məsələn sahibkarlıq faktorları, həmçinin ənənəvi rəsmi ailədən fərqlənən ailə, müstəqil məhkəmələr, müstəqil mətbuat, azad seçki hüququ, azad dini sahələr və s. daxil olmaqla məfhumlar və onların daşıdıqları mənalardan da aydın olduğu kimi ayrıca bir dövlət, elə sadə desək cəmiyyət ideyaları düşünülür.
Vətəndaş cəmiyyətinin bütün prinsipləri dövlətə münasibətdə insanda-şəxsiyyətdə və onun dövlətdə Konstitutsiya hüququnun qorunmasını ehtiva edir. Necə dövlətin vətəndaşların rifahı, hüquqlarının müdafiəsinin tənzimlənməsi üçün qəbul etdiyi qərarlar, eləcə də vətəndaş cəmiyyəti prinsipləri, başqa cür desək, hakim siyasi rəhbərlikdən tələbləri təbii hüquqların qeyd-şərtsiz tanınması, qorunması, mülkiyyət məsələləri, iqtisadi azadlıq, şəxsiyyət toxunulmazlığı, qanun qarşısında hamının bərabərliyi, hüquqi dövlət, plüralizm, danışıqlar, sülh, sosial tərəqqi üst-üstə düşməklə yenə xalq-dövlət, millət-dövlət, vətəndaş-dövlət həmrəyliyini şərtləndirir.
Təsadüfi deyil ki, dövlət və millət vəhdəti-həmrəyliyi millətin-vətəndaşın bu hüquqi-mənəvi əsaslar sistemini qoruyub yaşatması ilə ölçülürsə, dövlətin də öz vətəndaşlarına bu mirası qoruyub saxlamaq, tətbiq etmək və gələcəyə ötürmək üçün imkanlar yaratması, azadlıqlar verməsi, onu qanun kodeksləri qüvvətləndirməsi ən ümdə vəzifələrdəndir. Əgər bu dövlət-millət, vətəndaş-dövlət vəhdəti pozularsa etnomilli tərəqqidə böyük, qarşısı alınmaz uçurumlar baş verə bilər və tarixin buna çoxsayda misalları vardır.
İnsan-şəxsiyyət mənafeyini təmsil edən vətəndaş cəmiyyətlərinin bu əsas prinsiplərinin nəzərə alınmadığı, inkar və rədd edildiyi tarixi siyasi sistemlər də olmuşdur. Demokratik hüquqların taptalandığı, vicdan azadlığının vətəndaşların milli varlığını əks etdirən ana dilini, ondan az əhəmiyyət kəsb etməyən dinini, adət-ənənələrini. tarixi keçmişini, milli identikliyini- kimliyini unutduran dövrlər, dövlətlər və liderlər az olmayıb. Elə 70 il daxil olduğumuz, ateizm buxovlarının hakim olduğu Sovet quruluşunu götürək. Siyasi sistem cəmiyyətdən bütün inancların-milli etnoidentikliyin ziddinə gedərək ateizm ideyaları ilə tərbiyə olunmağı tələb edir, yaranan ədəbiyyat və sənət əsərlərində totalitar prinsiplər təbliğ və təlqin olunurdu. Həmçinin də vətəndaşın sosial-iqtisadi tələbləri, demokratik azadlıqları, bütünlükdə vətəndaş cəmiyyəti qeyri-işlək sistem halında idi. Azadlıq, ədalət, həqiqət kimi vətəndaş əxlaqı şüurunu psixoloji olaraq, yetişən nəslin şüurundan silmək təhlükəsini gücləndirir, kütləni dövlətdən asılı vəziyyətdə saxlayırdı. Buna görə də həmin siyasi quruluşun tarixə totalitar, gücün bir əldə toplandığı avtoritar, qeyri-humanist, sırf siyasi rejim xarakterində iz salması heç də təsadüfi deyil.
Belə ki, bu dövlət siyasətində xalq kütlələrinin ali vətəndaş cəmiyyəti ideal və ideyalarının, azadlıq arzuları və hisslərinin, kütləvi olaraq vətəndaş şəxsiyyətlərinin, geniş fəlsəfi anlamda əxlaqının-azadlıq, birlik maraqlarının, başqa cür desək “mən” və “mentalitet” varlıqlarının onilliklər boyu əzilib, taptalanması vətəndaş-dövlət münasibətlərini sistem şəklində zəiflətməklə, yekrəng siyasi sovet ideologiyasını içdən, daxildən dağıtmaqla onun sonu olmayan tarixini hazırladı və nəticədə məhz millətlərin, xalqların ümumi istəklərinə uyğun bir “yenidənqurma” hadisəsi ilə Sovet imperiyası tamamilə süquta uğradı.
Heydər Əliyev 1993-cü ilin oktyabr ayının 10-da respublika sarayında müstəqil Azərbayan Respublikasının Prezidenti kimi andiçmə mərasimindəki nitqində SSRİ imperiyasından yenicə qopmuş və ölkənin səriştəsiz siyasi rəhbərliyinin qeyri-hüquqi və qeyri-demokratik addımları nəticəsində vətəndaş müharibəsi həddinə gəlib çatmış milli vətəndaş cəmiyyətinin dövlət-millət, millət-dövlət əlaqələri istiqamətində qarşıda dayanan mühüm vəzifələrin dinamik idarəçilik proqram layihəsini irəli sürdü.
Bu proqram “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu”nun bütün xalqla pozitiv, sivil, hüquqi, demokratik mahiyyətdə münasibətini ehtiva edir, eləcə də müasir dünyanın bütün qabaqcıl ölkələrinin vətəndaş cəmiyyətlərinin rifaha, tərəqqiyə əsaslanan bütöv halda yetkin müstəqil qeyri-hökumət cəmiyyətlərinin zəncirvari surətdə bir-birini tamamlayan ideya və müddəalarından qaynaqlanırdı.
Məsələn, 1. “Azərbaycan dövləti demokratik prinsiplər əsasında fəaliyyət göstərməlidir, öz tarixi ənənələrindən, milli ənənələrindən bəhrələnərək, dünya demokratiyasından, ümumbəşəri dəyərlərdən səmərəli istifadə edərək demokratik dövlət quruculuğu yolu ilə getməlidir. Bizim yolumuz bu yoldur və mən sizə bir daha söz verirəm ki, biz məhz bu yolla gedəcəyik. Bu yolla getmək həm tarixi keçmişimizə uyğundur, həm də bir müstəqil dövlət kimi dünya sivilizasiyasına daha yaxından qovuşmaq üçün lazımi şərtdir. Bunun üçün Azərbaycanda bütün imkanlar yaranıb və bundan sonra da yaranacaqdır”.
Heydər Əliyev tarixyüklü andiçmə mərasimində bəşərin ən ali hissi və fəlsəfi - əxlaqın ən yüksək prinsipi insan azadlığı, vicdan azadlığı, söz, dil azadlığını siyasi idarəetmə strategiyası olaraq önə çəkib bunlara sahib çıxacağını və deməli, “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu”nun milli dövlət ideyasını, həmçinin bu ali ideyanı tamamlayan Ümummilli Lider mövqeyini ifadə edirdi. Bu isə ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin əsası kimi böyük əhəmiyyət daşıyır.
Azərbaycan dövlətinin tarixi şəxsiyyəti, müstəqil respublikamızın böyük qurucusu Ulu Öndər Heydər Əliyevin “Xalq dövlət üçün yox, dövlət xalq üçün olmalıdır”; “Fikir müxtəlifliyi təbii hadisədir”; “Böyük siyasəti kiçik hisslərə, xırda mənfəətlərə bağlamaq olmaz”,- kimi dillər əzbəri olan fikirləri də ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyətinə siyasi münasibəti dolğun əks etdirir, həmçinin bu fikirlərdən ucalan müdrik tarixi ideyalar ayrı-ayrılıqda elmi tədqiqatlar üçün ciddi mahiyyətində mövzularına yol açır.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, Heydər Əliyev “Demokratiya insanların şüurunda dəyişiklik deməkdir. Bu dəyişiklik heç bir inqilabla olmur, təkamül yolu ilə tədricən gedir”, - deyərkən həyati həqiqətlərdən çıxış etmiş və zaman Ulu Öndərin öz qənaətində yanılmadığını real gerçəklik faktları ilə təsdiq etmişdir.
Əlbəttə, vətəndaş cəmiyyəti hadisəsini əsas insan azadlıqları və müstəqillik ideyaları təşkil etdiyi üçün güc Söz azadlığı, bu istiqamətdə də mətbuat üzərinə düşürdü və Heydər Əliyev yeni qurulan müstəqil respublikamızın idarəçilik siyasətində milli mətbuatın müstəqilliyi, sərbəst fəaliyyətini dəstəkləyir və onun demokratik prinsiplər ruhunda inkişafına çalışırdı. Həmçinin də Heydər Əliyevin idarəçilik prinsipində milli mətbuatın sistemli irəliləyişi yalnız vətəndaş cəmiyyətinin tələbləri məzmununda deyil, dövlət siyasətinin üzvü bir parçası olaraq planlaşdırılırdı.
Yüksək intellektual səviyyəyə və zəngin informasiya malik dövlət xadimi olan Heydər Əliyev sözsüzdür ki, informasiya kommunikasiyalarının cəmiyyətə kütləvi təsirindən və hətta bütün dünyada yayılmış sosial kommunikasiya proseslərindən, həmçinin də mətbuatın məcazi mənada “4-cü hakimiyyət” adlanması məsələlərindən məlumatlı idi və onillər boyu KİV nümayəndələri ilə canlı ünsiyyətdə olan böyük Lider öz dövlət quruculuğu siyasətində bu sahənin sağlam ruhda, hüquqi və demokratik inkişafını tənzimləyən qərarlar qəbul edir, müvafiq konvensiyalar imzalayırdı.
“4-cü hakimiyyət” sözün özündən də aydın olduğu kimi mahiyyətcə hakimiyyətə müxalif sahə kimi dünyanın ən qabaqcıl dövlətlərində, əsas da ABŞ-da dövlət strukturlarının fəaliyyətini nəzarətə götürərək əsl müfəttiş xarakterində çıxış edən mətbuat Heydər Əliyevə görə dövlətə köməkçi nəhəng bir sosial qurum idi və Ulu Öndər bu sahəni daim diqqətdə saxlayır, jurnalistlərin qaldırdığı problemləri çap olunan qazetləri, yayınlanan verilişləri hər gün izləməklə təhlil edib vaxtında həll olunmasını reallaşdırırdı.
Heydər Əliyev vətəndaş cəmiyyətinin bu əsas sahəsini əsl azad söz meydanına çevirərək jurnalistlərin rahat işləməsi üçün geniş şərait yaradırdı. Təsadüfi deyil ki, müstəqil dövlət kimi ilk addımını atan Azərbaycan Respublikası ilk Konstitusiyasına 50-ci maddə kimi KİV-in inkişafına bağlı tarixi və həmişə əhəmyyətli olan bir qanunu daxil etdi. Bu qanun “Maddə 50. Məlumat azadlığı I. Hər kəsin istədiyi məlumatı qanuni yolla axtarmaq, əldə etmək, ötürmək, hazırlamaq və yaymaq azadlığı vardır. II. Kütləvi informasiyanın azadlığına təminat verilir. Kütləvi informasiya vasitələrində, o cümlədən mətbuatda dövlət senzurası qadağandır. III. Hər kəsin kütləvi informasiya vasitələrində dərc edilən və onun hüquqlarını pozan və ya mənafelərinə xələl gətirən məlumatı təkzib etmək və ya ona cavab vermək hüququna təminat verilir”, - müstəqil respublikanın dövlət idarəçiliyində bir tərəfdən mətbuatın inkişafına, demokratik şüurlu jurnalist ordusunun yetişməsinə təkan verirdi, digər tərəfdən dövlət hüququnu ciddi əsaslarını şərtləndirirdi.
Heydər Əliyevin 2002-ci ildə “Jurnalistlərin dostu” mükafatına layiq görülməsi faktı həqiqətən ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin əsas mexanizmi olan, təcrübədə dövlətlə müxalif mövqedə dayanan 18-ci əsrdən indiyə kimi formal da olsa “4-cü hakimiyyət” adını daşıyan və kütləvi olaraq bu mahiyyətdə də qəbul edilən KİV-nin fəaliyyətini öz dövlət idarəçilik prinsipləri ilə möhkəmlətdiyini, ona meydan verdiyini, nüfuz qazandırdığını aydın surətdə təsdiqləyir.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyanın II - Əsas hüquqlar. Azadlıqlar və Vəzifələr bölməsinin 25, 26, 28, 29. 36, 47, 48, 49-cu maddələri, habelə digər bölmə, fəsil və müddəaları da ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin tam olaraq maraqlarını əhatə edidi.
Məsələn, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasının 29-cu maddəsi mülkiyyət hüququ vətəndaş cəmiyyətinin dünyanın hər bir nöqtəsində dövlət və xalq kütlələri müstəvisində hüquqi və mənəvi mahiyyətdə ən həssas probleminin həllini təsbit edir: “I. Hər kəsin mülkiyyət hüququ vardır. II. Mülkiyyətin heç bir növünə üstünlük verilmir. Mülkiyyət hüququ, o cümlədən xüsusi mülkiyyət hüququ qanunla qorunur. III. Hər kəsin mülkiyyətində daşınar və daşınmaz əmlak ola bilər. Mülkiyyət hüququ mülkiyyətçinin təkbaşına və ya başqaları ilə birlikdə əmlaka sahib olmaq, əmlakdan istifadə etmək və onun barəsində sərəncam vermək hüquqlarından ibarətdir. IV. Heç kəs məhkəmənin qərarı olmadan mülkiyyətindən məhrum edilə bilməz. Əmlakın tam müsadirəsinə yol verilmir. Dövlət ehtiyacları üçün mülkiyyətin özgəninkiləşdirilməsinə yalnız qabaqcadan onun dəyərini ədalətli ödəmək şərti ilə yol verilə bilər. V. Xüsusi mülkiyyət sosial öhdəliklərə səbəb olur. VI. Sosial ədalət və torpaqlardan səmərəli istifadə məqsədi ilə torpaq üzərində mülkiyyət hüququ qanunla məhdudlaşdırıla bilər. VII. Dövlət vərəsəlik hüququna təminat verir”.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyanın 56-cı maddəsi də vətəndaş cəmiyyətinin seçmək və seçilmək bəşəri və dünyəvi azadlıq hüqunu müdafiə edir: “Maddə 56. Seçki hüququ I. Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının dövlət orqanlarına seçmək və seçilmək, habelə referendumda iştirak etmək hüququ vardır. II. Məhkəmənin qərarı ilə fəaliyyət qabiliyyətsizliyi təsdiq olunmuş şəxslərin seçkilərdə, habelə referendiumda iştirak etmək hüququ yoxdur. III. Hərbi qulluqçuların, hakimlərin, dövlət məmurlarının, din xadimlərinin, məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü ilə azadlıqdan məhrum edilmiş şəxslərin, bu Konstitusiyada və qanunda nəzərdə tutulan digər şəxslərin seçilmək hüququ qanunla məhdudlaşdırıla bilər”.
Məlumdur ki, vətəndaş cəmiyyəti lap qədim sivilizasiyalarından başlayaraq konstitutsiyalı dövlət hakimiyyəti dövrünə kimi həmişə fərdi sahibkarlıqla öz mövcudluğunu təsdiq etmişdir. Bu baxımdan “Azad sahibkarlıq hüququ I. Hər kəs imkanlarından, qabiliyyətindən və əmlakından sərbəst istifadə edərək təkbaşına və ya başqaları ilə birlikdə azad sahibkarlıq fəaliyyəti və ya qanunla qadağan edilməmiş digər iqtisadi fəaliyyət növü ilə məşğul ola bilər. II. Dövlət sahibkarlıq sahəsində yalnız dövlət maraqlarının, insan həyatının və sağlamlığının müdafiəsi ilə bağlı tənzimləməni həyata keçirir”, – Maddə (59) Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında yer alması dövlət tərəfindən xalqa öz rifahını əldə etməsi üçün geniş imkanlar açmasının qarantı kimi diqqət cəlb edir.
Ölkənin iqtisadi həyatında bu qanunun təsdiqi özünü sahibkarlığın inkişafının geniş üfüqlərində aydın göstərdi. Məsələn, Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabineti 1997-ci ildə “dövlət büdcəsinin “Kiçik sahibkarlığa investisiya yardımı” maddəsində nəzərdə tutulan vəsaitin bölüşdürülməsi və istifadəsi haqqında Əsasnamə”ni təsdiq etdikdən sonra Sahibkarlığa Yardım Milli Fondu sahibkarlıq subyektlərinə güzəştli kreditlərin verilməsi işini həyata keçirilmişdir.
Heç də təsadüfi deyil ki, bununla həm ölkənin iqtisadi gücü artdı, həm də vətəndaş cəmiyyətinin azad fərdi fəaliyyət, müstəqil inkşaf, eyni zamanda demokratik əsasları xeyli möhkəmləndi.
Biz Azərbaycan xalqınınn Ulu Öndəri Heydər Əliyevin siyasi irsində dövlət quruculuğu məsələlərini fəlsəfi-siyasi və fəlsəfi-etik kontekstlərdən nəzərdən keçirdiyimiz bu yarımfəsildə onun vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı ilə bağlı gördüyü böyük işlərdən bəhs edərkən bu istiqamətdə çoxpartiyalılıq və siyasi partiyalar məsələsini qeyd etməyə bilmərik.
Belə ki, bir kamil şəxsiyyət kimi demokratiyanı, plüralizmi qəbul edən və bu amilləri dövlətin, eləcə də vətəndaş cəmiyyətinin sütünları olaraq gücləndirən Ulu Öndər gənc müstəqil Azərbaycan dövlətində çoxpartiyalılıq siyasətini də uğurla həyata keçirmişdir. Bu gün ölkəmizdə əsası Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş, 2003-cü ilə kimi sədri olduğu və sıralarında 500 mindən çox vətəndaşımızı birləşdirən Yeni Azərbaycan Partiyası da daxil olmaqla rəsmi dövlət qeydiyyatına alınmış 56 siyasi partiya fəaliyyət göstərir. Bunlar arasında təbii olaraq müxalifət partiyalar da vardır .
Heydər Əliyev 1993-cü ildə andiçmə mərasimindəki nitqində həmin vaxt müxalifət yönlü siyasi partiyaların fəaliyyəti ilə bağlı narahat fikirlərini açıqlayarkən dövlət siyasətində onların yerini və rolunu labüd hesab etdiyini vurğulayaraq bəyan edirdi ki, “Siyasi partiyalar, hərəkatlar Azərbaycanda sərbəst fəaliyyət göstərə bilərlər. Lakin heç bir siyasi partiyanın və ya hərəkatın, ictimai-siyasi təşkilatın silahlı dəstələri, silahlı qüvvələri ola bilməz! Bu gün mən bunu bütün Azərbaycan vətəndaşları qarşısında tam qətiyyətlə bəyan edirəm. Vaxtilə Azərbaycan Respublikasının ictimai-siyasi həyatında müsbət rol oynamış Xalq Cəbhəsinin çox mənfi təcrübəsi təəssüf ki, Azərbaycanda ayrı-ayrı qeyri-qanuni silahlı dəstələrin yaranmasına və fəaliyyət göstərməsinə səbəb olmuşdur. Güman edirik ki, bütün partiyalar, hərəkatlar, ictimai-siyasi təşkilatlar öz silahlı dəstələrindən imtina edəcəklər. Cəmiyyətimizdə bir silahlı dəstə ola bilər, o da dövlətin silahlı qüvvələridir. Biz hamımız birlikdə qeyri-qanuni silahlı dəstələrin ləğv olunmasına çalışmalıyıq və bu da respublikamızda daxili ictimai-siyasi sabitlik yaranması üçün əsas şərtdir”.
Nəhayət, vətəndaş cəmiyyətinin daim müdafiəsinə qalxdığı vicdan azadlığı məsələsi, onun əsas meyarlarından olan din siyasəti həm Heydər Əliyevin imzalamış olduğu 1995-ci il Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında, həm də Ulu Öndərin bütün siyasi fəaliyyət platformasında ən mərkəzi yerdə dayanmış, ölkə vətəndaşlarının vicdan azadlığının təminatçısı olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev 1999-cu ildə ölkəmizdəki dini konfessiyaların başçılarını qəbul edərkən vicdan azadlığı ilə bağlı təkcə fəlsəfi-əxlaq nöqteyi-nəzərindən deyil, eyni zamanda siyasi fəlsəfə baxımından dərin məzmunlu əhəmiyyətli fikirlərini bölüşmüşdür: “...bizim xalqımızın, dövlətimizin son illərdəki ən mühüm nailiyyətlərindən biri odur ki, nəinki hansısa münaqişəyə, hətta azərbaycanlılar tərəfindən digər xalqlara və ya müsəlman dini tərəfindən xristianlığa və əksinə, xristian dini, yəhudi dini tərəfindən müsəlman dininə pis yanaşılması hallarını tamamilə aradan qaldıra bilmişik. Bu, Azərbaycanın reallığıdır. Bu baxımdan, hesab edirəm, biz cəsarətlə deyə bilərik ki, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının, UNESCO-nun tolerantlığa nail olmaq barədə çağırışını uğurla həyata keçiririk. ...Əlbəttə, Azərbaycanda mövcud olan millətlərarası, dinlərarası, etnik vəziyyət yüksək qiymətə layiqdir. Bu, hamının - həm azərbaycanlıların, həm rusların, həm ukraynalıların, həm yəhudilərin digər millətlərdən olan insanların, o cümlədən bizim dini konfessiyaların - Azərbaycanda başlıca dinimiz olan islam dininin, xristian-pravoslav, yəhudi dinlərinin səyləri ilə əldə edilmişdir. Hesab edirəm ki, bizim nəinki əldə olunmuş nailiyyətləri möhkəmləndirməyə, həm də daha çox iş görməyə və bütün dünyaya nümayiş etdirməyə imkanımız var ki, əhalisinin əksəriyyəti baxımından müsəlman ölkəsi olan Azərbaycanda həqiqətən demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət qurulur, burada dünyəvi cəmiyyət artıq formalaşmışdır, tolerantlıq prinsipi nəinki mövcuddur, həm də hakim mövqe tutur”.
Ulu Öndər bu tarixi çıxışında regionda dini zəmində baş vermiş bir münaqişə ilə bağlı təəssüratını və əslində həmin görüşün təşkil olunmasının əsas səbəbini açıqlayarkən konkret olaraq vətəndaş cəmiyyətini daim düşündürən ciddi bir amili - vicdan azadlığı məsələsini önə çəkmişdir.
Beləliklə, Azərbaycan xalqının müstəqillik tarixinin zirvəsində dayanan Ulu Öndər Heydər Əliyev öz siyasi idarəçilik siyasətində millət-dövlət, dövlət-millət əlaqələrinin ən güclü sahəsi olan, azadlıq, plüralizm, insan hüquq və azadlıqlarının geniş miqyasda əksini tapdığı vətəndaş cəmiyyətinin hər bir prinsipini qəbul etmiş olduğu ciddi tarixi qərarlar, imzaladığı mühüm konvensiyalar, gündəlik fərmanlar, sərəncamlar və digər rəsmi sənədlərlə dəyərləndirmişdir. Bununla da sivil, hüquqi və demokratik inkişaf yolu seçmiş Azərbaycan Respublikasında sabitliyin, əmin-amanlığın, “Heydər Əliyevin Böyük Siyasət Yolu” konsepsiyasının bünövrəsini qoymuşdur.
Xatirə QULİYEVA, AMEA-nın Fəlsəfə və Sosiologiya institutunun şöbə müdiri, fəlsəfə elmləri doktoru
© Bütün hüquqlar qorunur. Xəbərlərdən istifadə edərkən www.science.gov.az saytına istinad zəruridir.